Supplementen tijdens de overgang. Wel of niet?

Geplaatst op 04-07-2024

Heb je tijdens de overgang supplementen nodig?

supplementen tijdens de overgang.

Supplementen tijdens de overgang. Hoe zit dat nu? Er wordt veel over supplementen geschreven. Heb je ze nu wel of niet nodig? Lees deze blog als je erachter wilt komen. 

Wat zijn supplementen?

Supplementen zijn producten die bedoeld zijn om de dagelijkse inname van voedingsstoffen aan te vullen. Ze bevatten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen, zowel apart, zoals in een vitamine C pil, of als combinatie, zoals in een multivitaminepil. 

Supplementen zijn beschikbaar in verschillende vormen zoals pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes.

Deze vitamines en mineralen in supplementen hebben dezelfde werking als de vitamines en mineralen die van nature in eten en drinken zitten. 

Supplementen worden vaak gebruikt om tekorten aan voedingsstoffen aan te vullen, de algehele gezondheid te verbeteren, de sportprestaties te bevorderen, of specifieke gezondheidsproblemen aan te pakken.

Heb je supplementen nodig?

Onlangs werd er een studie in de Journal of the American Medical Association gepubliceerd. Deze studie liet zien dat er geen verband is gevonden tussen het regelmatig nemen van multivitamines en een lager risico op sterft. 

In deze grote studie werden ongeveer 400.000 gezonde volwassenen 20 jaar gevolgd. Dit is op zich niks nieuws. Het is een bevestiging van resultaten van eerdere studies. 

Heb je een gezond en gevarieerd voedingspatroon, dan krijg je in principe voldoende voedingsstoffen binnen.  Het risico dat je een tekort aan vitamines krijgt is dan klein. Je hebt dan geen extraatje nodig in de vorm van supplementen. 

Wie hebben supplementen nodig?

Er zijn een paar uitzonderingen. Er zijn een aantal speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben.

Vitamine K: Baby’s tot 3 maanden

Foliumzuur: Vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen tot 10 weken zwangerschap

Vitamine D: Baby’s tot 3 maanden, kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, mensen die weinig buitenkomen of een donkere huid hebben, vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar.

Zij hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen.

Zijn supplementen tijdens de overgang zinvol?

De basis om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens de overgang is door gezond en gevarieerd te eten. Er zijn een aantal voedingsstoffen die extra aandacht vragen. Ik noem ze hieronder. 

Vitamine D

Vitamine D helpt je om calcium uit je voeding op te nemen in je lichaam. Deze vitamine is dus belangrijk voor sterke botten. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol voor je immuunsysteem.

Een tekort aan vitamine D lijkt bij te dragen aan je stemming, en gevoelens zoals depressie en angsten. Deze laatste zijn ook veel voorkomende overgangsklachten.

Je verkrijgt de meeste vitamine D uit zonlicht. Vitamine D komt ook in kleine hoeveelheden voor in je voeding. In zuivelproducten, orgaanvlees, en vette vis zoals zalm en sardines, en in ei. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan margarine, halvarine en plantaardige zuivelproducten. 

De hoeveelheid vitamine D die je lichaam nodig heeft als je in de overgang bent, kun je niet via je voeding binnenkrijgen.

Als je ouder wordt, maakt je lichaam minder goed vitamine D uit zonlicht aan. 
De Gezondheidsraad adviseert dat iedere vrouw van boven de 50 jaar een supplement van 10 microgram vitamine D per dag inneemt. Het hele jaar en dus niet alleen in de winter.  

Vitamine B12

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Aan vegetariërs die weinig zuivel eten en veganisten wordt geadviseerd om een vitamine B12-supplement in te nemen. 

Vitamine B12 is nodig voor de energieproductie, de aanmaak van rode bloedcellen en de opname van ijzer. Deze speelt ook een rol bij de ondersteuning van je geheugen. 

Bij ouderen met maag- en/of darminfecties kan de opname van vitamine B12 uit de voeding onvoldoende zijn. Extra vitamine B12 uit een supplement kan voor deze groep zinvol zijn omdat dit wel goed wordt opgenomen. 

Omega 3

Omega 3 is een onverzadigd vetzuur. Het heeft ontstekingsremmende eigenschappen en helpt bij het behoud van de hartgezondheid. 

Omega 3 helpt mogelijk ook tegen depressie en om je kalm te voelen. Omega 3 komt zowel voor in plantaardige als in dierlijke voedingsmiddelen. 

Vette vis is een bron van omega 3. Plantaardige voedingsmiddelen, zoals raapzaadolie, walnoten, lijnzaad en chiazaad zijn rijk aan omega 3. 

Voldoend omega 3 eten lijkt een positieve invloed te hebben op overgangsklacht zoals opvliegers, gewrichtspijn en brain fog. 

Voor de meeste volwassen is het een uitdaging om voldoende omega 3 binnen te krijgen. 

Als onvoldoende (vette) vis eet of noten en zaden, dan kan een omega 3-supplement een goede aanvulling zijn op je eetpatroon

Extra aandacht als je medicijnen gebruikt

Als je supplementen gebruikt zorg er dan voor dat je niet meer inneemt dan je nodig hebt. Overmatige inname van bepaalde supplementen kan schadelijk zijn, en ze moeten nooit worden gebruikt als vervanging voor een gezond, uitgebalanceerd dieet. Volg altijd de aanwijzingen op de verpakking. 

Het gebruik van supplementen kan ook impact hebben op de werking van medicijnen. De stoffen in het supplement kunnen het effect van een medicijn verzwakken of juist versterken. 

Neem je dagelijks medicatie in, overleg dan altijd eerst met je huisarts, voor je supplementen gaat gebruiken. 

Als je denkt dat je een tekort hebt aan vitamines door ziekte of omdat je niet genoeg binnenkrijgt via je voeding laat je bloed dan testen. Zo kom je erachter of je echt een tekort hebt. En weet je zeker of je die extra vitamines wel nodig hebt.

Meer weten over een gezond voedingspatroon tijdens de overgang?

In het boek ‘Blij zonder ei – hoe ga je met meer energie door de overgang?’ leer je meer hoe je een gezond eetpatroon kunt ontwikkelen tijdens de overgang.  

Bestel Blij zonder ei