Hoe rust jouw geheime wapen wordt tijdens de overgang

Geplaatst op 12-03-2024

Luister naar je lichaam en neem op tijd je rust.

Rust in een hangmat. Hoe rust jouw geheime wapen wordt tijdens de overgang

Tijdens de overgang is je lichaam uit balans en dat merk je natuurlijk elke dag. Je lichaam zoekt naar een nieuw evenwicht en daardoor ervaart het stress. Maar waarschijnlijk hebt je ook stress vanuit je omgeving. Je bent druk met je werk, je gezin, sociale leven. Misschien ben je ook mantelzorger. Wat het ook is, Je zit midden in de ratrace en de waan van de dag heeft de overhand. Stress bovenop je eventuele overgangsklachten is een extra aanslag op je energiereserves. 

Stress is niet per se negatief maar stress geeft spanning als je daar niet op een goede manier mee omgaat en je onvoldoende tijd neemt om te herstellen. 

Voldoende rust nemen

Een reactie op spanning is ontspanning. Doordat je lichaam door de hormoonschommelingen sowieso al stress heeft, is het belangrijk om extra aandacht te geven aan ontspanning. Daarom is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en op tijd te herstellen. Hierdoor laadt je batterij weer voldoende op. 

Als je aan rust denkt, is dat voor jou misschien een avondje Netflixen. In dit geval rust je lichaam uit, maar je hersenen niet. Er zijn verschillende vormen van rust. 

De Amerikaanse arts Saundra Dalton-Smith beschrijft in haar boek sacred rest 7 soorten rust die allemaal essentieel zijn om je energieniveau op peil te houden. 

  1. Fysiek
  2. Mentaal
  3. Sensorisch
  4. Creatieft
  5. Emotioneel
  6. Sociaal
  7. Spiritueel

Ik neem je mee door deze verschillende vormen en je kunt voor jezelf onderzoeken wat jij nu nodig hebt.

Fysiek 

Fysieke rust is je lichaam ontspannen zodat je lichaam goed kan herstellen. Er zijn twee vormen namelijk actief en passief.
Slapen is een vorm van passieve fysieke rust. Goed slapen is vaak een uitdaging tijdens de overgang. Slecht slapen geeft stress en maakt je ontzettend moe, waardoor je je slechter kunt concentreren, maar ook een korter lontje hebt. Maak daarom van goed slaap een prioriteit. 

Actieve fysieke rust omvat lichamelijke activiteiten zoals wandelen in de natuur, yoga, Tai Chi en stretchoefeningen. Hierbij komt je lichaam wel in actie, zonder dat het echt vermoeiend is. 

Mentaal 

Fysieke rust betekent niet meteen dat je ook mentaal opgeladen achterblijft. Doordat je de hele dag prikkels binnenkrijgt door bijvoorbeeld social media, raak je letterlijk overprikkeld. Daardoor ben je druk in je hoofd. Je staat als het ware altijd ‘aan’. De informatie die je ontvangt, moet je ook verwerken. Dit kost energie. Je geest heeft ook rust nodig om weer in balans te komen. Wees je bewust van je gedachten en zorg dat je regelmatig de uitknop indrukt. Wandelen in de natuur, ademhalingsoefeningen en meditatie zijn goede manieren. 

Korte pauzes nemen helpt enorm om mentaal te rusten. Neem daarom elke twee uur een korte pauze. Schrijf je gedachten op in je notitieboek, als je het lastig vindt om ze uit te schakelen.

Sensorisch

Sensorische rust betekent je zintuigen (zoals oren, ogen, neus) rust geven. Want je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft de hele dag van alles. Je zintuigen krijgen veel prikkels door het licht van beeldschermen, je telefoon, achtergrondgeluiden, de kantoortuin waarin je werkt en je zintuigen hebben dus ook rust nodig. 

Zorg regelmatig voor stilte. Leg je telefoon weg. Sluit je ogen. Dat verbetert de kwaliteit van rust. Vijf minuten stilte is effectiever dan een halfuur voor de televisie zitten of je social media checken. Waar het eigenlijk om gaat is dat je even niet heen- en weer gesleept wordt door allerlei prikkels van buitenaf. Laat alles om je heen even los, sluit je ogen en haal diep adem. Welke zintuigen voelen vermoeid en overwerkt? Welke vragen juist om aandacht? Alleen jij weet wat je nodig hebt weer in balans te komen.

Creatieve rust 

Er wordt dagelijks veel van je gevraagd. Je moet veel informatie verwerken en er zijn veel prikkels. Vooral als je voor je werk veel bezig bent met creëren en/of problemen oplossen, is het belangrijk om creatieve rust in te plannen. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Als je je moe voelt of druk bent in je hoofd, is het lastiger om creatief te zijn. Zorg dat je je laat inspireren en dat je je regelmatig verwondert. 

Ga regelmatig naar een museum, luister naar muziek of ga de natuur in. Of ga tekenen of schilderen. 

Emotionele rust 

Je omgeving vraagt veel van je. Nu je in de overgang bent, maakt je lichaam minder het ‘zorghormoon’ aan. Daardoor heb je minder zin om te zorgen. Toch wordt er nog vaak een beroep op je gedaan. Durf jezelf te uiten, je behoeften en grenzen aan te geven. Zeg vaker ‘nee’. Het is ook rustgevend om al je gedachten en gevoelens van je af te schrijven. 

Knuffel regelmatig of neem een massage. Aanraking zorgt voor de aanmaak van het ‘zorghormoon’.  Dit heb je als je in de overgang bent extra nodig. Omdat oestrogeen daalt maakt je lichaam ook minder oxytocine aan. Oxytocine is het zorghormoon. 

Sociaal 

Sociale rust hangt samen met bovenstaande. Als introvert heb ik veel tijd voor mezelf nodig omdat prikkels me snel uitputten. Niet alleen introverten hebben af en toe een break van sociale activiteiten nodig. Luister dus naar je gevoel als je een afspraak liever wilt afzeggen, en zeg eerlijk dat je wat me- time nodig hebt. 

Verder is het belangrijk om de mensen met wie je wél tijd doorbrengt zorgvuldig uit te kiezen. Het is belangrijk dat ze naar je luisteren en je positiviteit brengen; dat komt je emotionele energiepeil ook weer ten goede. De omgang met negatieve mensen gaat ten koste van je energie. Omring je met positieve mensen en mensen die je ondersteunen. Zorg voor relaties die je energie geven. Kies voor sociale activiteiten die dat ook doen.

Spiritueel 

Spirituele rust is nodig om je verbonden te blijven voelen met je missie op aarde, met iets wat groter is dan jij én tegelijk met jouw ware zelf. De overgang is een fase waarin je jezelf vragen stelt: 

  1. Wat wil ik nog? 
  2. Wat wil ik met mijn werk?
  3. Ben ik gekomen waar ik wil zijn? 

Misschien wil je een nieuwe stap zetten in je carrière, een eigen bedrijf beginnen, een nieuwe opleiding volgen, meer vrijwilligerswerk doen of simpelweg meer tijd voor jezelf. Wat je keuze ook is, vind je doel en maak verbinding met jezelf. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen je om je te ontspannen. 

Wat levert rust je op als je in de overgang bent? 

Als je je je energiereserves onvoldoende aanvult, leidt dit tot chronische stress. Stress verergert je overgangsklachten, terwijl rust je overgangsklachten helpt verminderen.
Door te ontspannen, herstel je en kom je weer in balans. Als je meer in balans bent, heb je meer energie, voel je je fitter en zit je lekkerder in je vel. Dat geeft je meer zelfvertrouwen. Je gaat dan ook beter om met je overgangsklachten. 

Hoe je ontspant, is voor iedereen anders. Het gaat erom dat je een vorm van ontspanning en rust zoekt die bij jou past. Ik wens je heel veel plezier met je zoektocht.

Deze blog geeft je een sneak preview van mijn boek Blij zonder ei – hoe ga je met meer energie door de overgang?

Deze blog is opgenomen als podcast. Luister ‘m hier

Bestel Blij zonder ei