Afrekenen met een opgezette buik tijdens de overgang

Geplaatst op 26-10-2023

Wist je dat een opgezette buik naast de meer bekende overgangsklachten zoals opvliegers, slecht slapen, nachtzweten ook een overgangsklacht is?

Een opgezette buik tijdens de overgang. Een ballon die wordt doorgeprikt

Een opgeblazen gevoel of een opgezette buik zijn naast de meer bekende overgangsklachten zoals opvliegers, slecht slapen, nachtzweten ook een overgangsklacht. Een opgeblazen gevoel tijdens de overgang kan veel stress en ongemak veroorzaken. Als je spijsvertering soepel verloopt, kun je regelmatig naar het toilet gaan, zonder darmklachten te ervaren. Maar als je spijsvertering hapert, kan dit een domino-effect hebben en allerlei systemen in je lichaam verstoren. In deze blog vertel ik je er meer over.

De overgang in een notendop

Voordat we dieper ingaan op spijsverteringsproblemen, laten we eerst even kijken naar de overgang zelf. De overgang is een fase in het leven van een vrouw waarin de hormoonhuishouding verandert. De aanmaak van oestrogeen en progesteron neemt af. Daardoor verloopt je spijsvertering trager. Veel vrouwen ervaren ook dat ze meer vocht vasthouden.  Dit leidt tot een opgezette buik of een opgeblazen gevoel.

De impact van hormonale schommelingen

De afname van oestrogeen speelt een cruciale rol in het ontstaan van spijsverteringsproblemen tijdens de overgang. Deze hormonale schommelingen de spijsvertering weer kan vertragen. Hierdoor hopen gassen zich op. Dit geeft een onaangenaam opgeblazen gevoel en kan voor buikpijn zorgen. Een opgeblazen gevoel kan ook het gevolg zijn stress of een voedselallergie.

Maagzuur en spijsvertering

Het zuur in je maag speelt een belangrijke rol bij het afbreken van voedsel, vooral eiwitten. Een tekort aan maagzuur kan leiden tot een gevoel van volheid na de maaltijd. Dit gebrek aan maagzuur kan worden veroorzaakt door veroudering, chronische stress, overmatig alcoholgebruik of bacteriële infecties.

De rol van darmbacteriën

Een evenwicht in je microbioom, een verzameling bacteriën in je darmen, is van vitaal belang voor een gezonde spijsvertering. Wanneer dit evenwicht verstoord raakt door een overgroei van ongunstige bacteriën of gisten kan dit leiden tot het prikkelbare darmsyndroom, met symptomen zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, obstipatie en diarree. Oorzaken van deze disbalans kunnen onder meer het gebruik van antibiotica, chronische stress, bacteriële infecties en een voeding met weinig vezels en veel suiker zijn.

De rol van voeding en een opgezette buik

Een vezelrijke voeding speelt een cruciale rol in het verlichten van spijsverteringsproblemen tijdens de overgang. Ze zorgen voor een goede stoelgang. 


Vezels nemen water op in de darm. Hierdoor krijgt de ontlasting de juiste substantie. Daarom is het belangrijk om voldoende te drinken. Dit zorgt voor een soepele ontlasting. Ook geven vezels volume aan de ontlasting en zorgen ze ervoor dat de darmen in beweging blijven. 

Een voeding rijk aan oplosbare vezels, zoals havermout, appels, zoete aardappelen en peulvruchten houdt de massa in de darm in beweging en bevordert de stoelgang.  

Tegelijkertijd zorgen niet-fermenteerbare vezels, te vinden in volkoren granen, groenten, fruit, noten en zaden, voor bulk in je darmen wat ook weer je stoelgang bevordert. Het draait allemaal om balans: een mix van oplosbare en niet-oplosbare vezels in je voeding is ideaal.

Een betere stoelgang helpt om obstipatie te voorkomen maar vermindert ook een opgeblazen gevoel of een opgezette buik. 

Tips voor een goede spijsvertering

Om spijsverteringsproblemen en dat vervelende opgeblazen gevoel tijdens de overgang te verminderen, kun je enkele eenvoudige veranderingen in je levensstijl en eetgewoonten aanbrengen:

  1. Eet zittend, niet staand: Neem de tijd om te zitten en te genieten van je maaltijden. Staand eten kan leiden tot luchtopname, wat een opgeblazen gevoel kan veroorzaken. Eet langzaam en kauw je voedsel goed. 
  2. Eet vezelrijk: Eet voldoende vezelrijke voedingsmiddelen. Kies bijvoorbeeld altijd voor volkoren opties. 
  3. Beweeg regelmatig: Een actieve levensstijl kan je spijsvertering ten goede komen. Neem de trap, wandel of fiets naar je werk. Al deze activiteiten stimuleren een goede spijsvertering.
  4. Herstel en Ontspan: Stress kan leiden tot spanning in je darmen, wat resulteert in een opgeblazen gevoel of onregelmatige stoelgang. Zoek manieren om stress te verminderen, zoals wandelen in de natuur of yoga beoefenen.
  5. Drink voldoende: Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt, 6-8 glazen per dag, voor juiste consistentie van je ontlasting.
  6. Luister naar je Lichaam: Negeer veranderingen in je ontlastingspatroon niet. Als je merkt dat er aanhoudende problemen zijn, is het verstandig om contact op te nemen met je arts.

De overgang kan een uitdagende tijd zijn, maar begrijpen hoe je spijsvertering tijdens deze fase werkt en welke aanpassingen je kunt maken, kan een wereld van verschil maken. Met de juiste zorg en aandacht voor je lichaam kun je spijsverteringsproblemen verminderen en weer genieten van een comfortabel, energiek gevoel, zonder dat vervelende opgeblazen gevoel.

Houd er rekening mee dat de overgang voor elke vrouw anders is, en wat voor de een werkt, werkt mogelijk niet voor de ander. Het is experimenteren wat voor jou werkt. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Zorg goed voor jezelf tijdens deze overgangsfase, en laat spijsverteringsproblemen je niet tegenhouden. 

Wil je ontdekken hoe je weer in balans komt? In het boek Blij zonder ei – Hoe ga je met meer energie door de overgang? krijg je antwoord op 16 Hoe-dan vragen over de overgang.

Bestel hier