Intuïtief eten tijdens de overgang

Geplaatst op 09-05-2024

Intuïtief eten is een waardevolle benadering voor vrouwen tijdens de overgang om je relatie met je lichaam te verbeteren.

Intuïtief eten met Poke bowl met tomaat, mango, sojabonen, sushi rijst.

De overgang is een periode van grote veranderingen voor vrouwen boven de 40 jaar. Naast fysieke en emotionele verschuivingen, kan deze overgangsfase ook een uitdaging zijn op het gebied van voeding en gezondheid. Traditionele voedingsadviezen schieten vaak tekort in het adresseren van de unieke behoeften van vrouwen tijdens de menopauze. Je merkt misschien dat je gewicht toeneemt, terwijl je hetzelfde eet als vroeger. De kilo’s gaan er bovendien minder goed af. Je wilt graag toe naar een gezond gewicht. Het draait hier niet om wilskracht of het zoveelste dieet. Het gaat erom dat je een duurzame aanpak vindt die voor jou werkt en waarmee je de behoeften van jouw lichaam respecteert. 

In deze blog neem ik je mee hoe intuïtief eten een krachtige benadering kan zijn om je te helpen tijdens deze levensfase.

Intuïtief eten tijdens de overgang

Veel vrouwen ervaren frustratie en teleurstelling bij het volgen van traditionele voedingsadviezen tijdens de menopauze. Deze adviezen zijn vaak gericht op wat je eet, in plaats van waarom en hoe je eet. Bovendien passen ze vaak niet bij het drukke en veranderende leven van vrouwen in deze leeftijdsgroep. Intuïtief eten biedt een alternatieve benadering die zich richt op het luisteren naar het lichaam en zijn signalen, in plaats van regels en beperkingen.

Hoe werkt intuïtief eten

Intuïtief eten is gebaseerd op tien principes die zijn ontwikkeld door diëtisten Evelyn Tribole en Elyse Resch. Deze principes omvatten het verwerpen van de dieetmentaliteit, het eren van honger en volheid, en het respecteren van het lichaam. 

Door deze principes te volgen, kunnen vrouwen een gezonde relatie met voeding en hun lichaam ontwikkelen, wat essentieel is tijdens de overgang. Er bestaat geen “perfect” dieet of maaltijdplan dat al je problemen zal oplossen. Luister in plaats daarvan naar je lichaam en zijn behoeften.

  1. Zet je dieetbril af: spreek met jezelf af om voor de rest van je leven te stoppen met diëten. 
  2. Respecteer je honger: let op de signalen die je lichaam je geeft. Eet wanneer je daar behoefte aan hebt.
  3. Sluit vriendschap met eten: Beoordeel wat je eet niet als ‘goed’ of ‘slecht’. Geef jezelf in plaats daarvan toestemming om te eten wat je maar wilt, wanneer je maar wilt.
  4. Stuur de eetpolitie weg: wijs de innerlijke en uiterlijke critici af die je een schuldgevoel geven omdat je eet wat je lekker vindt.
  5. Respecteer je verzadiging: Herken de tekenen van verzadiging in je lichaam. Stop met eten als je genoeg hebt gegeten om je honger te stillen zonder dat je een vol gevoel hebt.
  6. Ontdek voldoening. Bedenk hoe je je door het voedsel voelt en hoe het je humeur en algehele gezondheid beïnvloedt terwijl je het eet.
  7. Wees lief voor je emoties: Beheers de kunst van het omgaan met je emoties zonder je tot voedsel te wenden voor troost.
  8. Respecteer je lichaam: Je bent het aan jezelf verplicht om je lichaam te respecteren, het te accepteren zoals het is, en dankbaarheid te uiten voor alles wat het voor je doet.
  9. Beweging: Doe aan lichaamsbeweging omdat je er blij van wordt en goed bent voor zowel je lichaam als je geest, niet omdat je wilt afvallen.
  10. Eer je gezondheid: Maak eetkeuzes die je gezondheid respecteren en je een goed gevoel geven. Maak je geen zorgen over perfectie of het naleven van de regels die je voor jezelf hebt gesteld.

Intuïtief eten is een krachtige manier om met symptomen van de overgang om te gaan en uw gezondheid en welzijn als geheel te verbeteren. 

De voordelen van intuïtief eten tijdens de overgang

Intuïtief eten biedt verschillende voordelen voor vrouwen tijdens de menopauze. Het kan helpen bij het beheersen van het gewicht, verminderen van stressgerelateerd eten en verbeteren van het lichaamsbeeld. Door intuïtief te eten, kunnen vrouwen zich sterker en zelfverzekerder voelen tijdens deze fase van het leven.

1. Helpt je gewicht onder controle te houden

Gewichtstoename is een veel voorkomend symptoom van de overgang en veel vrouwen worstelen in deze periode met hun veranderende lichaam. Vrouwen kunnen hun gewicht onder controle houden met intuïtief eten, omdat het hen helpt een gezonde relatie met voedsel en hun lichaam te krijgen.

In plaats van strikte diëten te volgen en calorieën te tellen, kunnen vrouwen die intuïtief eten afstemmen op hun honger- en verzadigingssignalen en eten op een manier die goed en gezond voelt.

Als je je richt op het voeden van je lichaam en luistert naar wat het nodig heeft, kunt je beter omgaan met de hormonale veranderingen en schommelingen die zich in deze periode voordoen.

2. Vermindert stress en emotioneel eten

Als gevolg van hormonale veranderingen en andere veranderingen in je leven kun je je meer gestrest voelen en meer eten dan je nodig hebt. Met intuïtief eten word je aangemoedigd je gevoelens op te merken en te erkennen zonder voedsel te gebruiken als een manier om ermee om te gaan.

Wanneer je intuïtief eten oefent, kunt je makkelijker emotionele triggers identificeren. Mindfulness en emotioneel bewustzijn kunnen je ook helpen de triggers van emotioneel eten te herkennen en gezondere coping-mechanismen te ontwikkelen.

Met intuïtief eten concentreer je je erop vriendelijk en medelevend voor jezelf te zijn. Je kunt de menopauze het hoofd bieden en je voedselafhankelijkheid verminderen door lief voor jezelf te zijn.

3. Verbetert je zelfbeeld

Tijdens de overgang kunnen vrouwen zich minder zelfverzekerd voelen over hun lichaam, omdat hun gewicht en vorm kunnen veranderen. Intuïtief eten kan helpen een beter gevoel over je lichaam te krijgen door de aanmoediging om positief te denken en jezelf te accepteren zoals je bent.

Vrouwen boven de 40 jaar kunnen van hun lichaam gaan houden zoals het is en zich concentreren op hun gezondheid en welzijn als ze het idee opgeven dat er een ‘perfect’ lichaam of gewicht bestaat.

Wanneer je tijdens de overgang intuïtief eet, kunt je je concentreren op de dingen die je leuk vindt aan je lichaam in plaats van op de dingen die je niet leuk vindt. Dit kan je helpen van gedachten te veranderen en je beter te voelen over je lichaam.

4. Verhoogt het zelfrespect

Tijdens de overgang kunnen vrouwen zich ook minder aantrekkelijk of capabel voelen dan vroeger. Dit kan ertoe leiden dat hun gevoel van eigenwaarde daalt. Intuïtief eten kan het gevoel van eigenwaarde helpen vergroten door een gevoel van kracht en zelfvertrouwen te geven.

Vrouwen kunnen meer vertrouwen hebben in hun vermogen om voor zichzelf te zorgen als ze naar hun lichaam luisteren en voedsel kiezen dat hen een goed gevoel geeft en goed voor hen is.

5. Voedt je lichaam met een uitgebalanceerd voedingspatroon

Intuïtief eten moedigt vrouwen aan om een ​​uitgebalanceerd voedingspatroon te volgen met een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, zonder deze als ‘goed’ of ‘slecht’ te bestempelen. Met deze aanpak kunnen vrouwen een gezond gewicht behouden en alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben tijdens de overgang.

Luisteren naar de behoeften van je lichaam is eenvoudig met intuïtief eten. Je kunt eten om aan de energie- en voedingsbehoeften van je lichaam te voldoen door te luisteren naar je honger- en verzadigheidssignalen.

Het laat je genieten van al het voedsel en helpt je een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon op te bouwen. Je kunt je gezondheid en symptomen van de overgang verbeteren door voedsel te eten dat je een goed gevoel geeft én je gezondheid ondersteunt.

6. Helpt je actief te blijven

Lichamelijke activiteit is belangrijk om de symptomen van de overgang te verlichten en je lichaam in het algemeen in goede conditie te houden. Intuïtief eten moedigt vrouwen aan om te sporten om zich goed te voelen en hun lichaam te ondersteunen, in plaats van om af te vallen.

Wanneer je intuïtief eet, is de kans groter dat je je aan een trainingsroutine houdt als je daarvan geniet. Je kunt op de signalen van je lichaam letten en je activiteitenniveau aanpassen om overbelasting of letsel te voorkomen.

Vervolgens probeer je tijdens de lunch te wandelen of de trap te nemen in plaats van de lift om meer beweging te krijgen.

Luister naar je lichaam als je moe bent

Luister naar je lichaam als je bruist van de energie

Je lichaam is een bron van wijsheid

(bron: voorpositiviteit.nl)

Omgaan met stoorzenders

Hoewel intuïtief eten een effectieve benadering kan zijn, kunnen verschillende factoren het luisteren naar honger- en verzadigingssignalen belemmeren. Opvliegers, slapeloosheid en stress zijn enkele van de afstemmingsverstoorders die vrouwen tijdens de overgang kunnen ervaren. Je moet wel in staat zijn om te gaan met de stoorzenders in je leven. 

Stoorzenders zijn dingen die het horen van signalen van honger en verzadiging in de weg staan. Vaak zijn dit de gedachten, overtuigingen en gevoelens die we hebben over eten. Je kunt bijvoorbeeld moeite hebben met het eten van toast als ontbijt als je denkt dat koolhydraten vóór de middag gewichtstoename zullen veroorzaken.

Maar voor vrouwen in de perimenopauze en de menopauze kunnen slaap, stress en opvliegers ook een belemmering vormen. Het is moeilijk om te luisteren naar wat je lichaam je vertelt als je elke 30 minuten een opvlieger hebt, niet langer dan 2 uur achter elkaar kunt slapen en je voortdurend gespannen voelt.

Stoorzenders:

Opvliegers – Dag of nacht, opvliegers en nachtelijk zweten maken het moeilijk om op iets anders af te stemmen dan op het gevoel van interne verbranding die van binnenuit plaatsvindt. De meeste vrouwen ervaren dit. Door manieren te vinden om het aantal opvliegers en de intensiteit van je opvliegers te verminderen, wordt het veel gemakkelijker om te luisteren wanneer je lichaam je vertelt dat het hongerig of verzadigd is.

Slapeloosheid – Goed slapen is er meestal niet bij als je eenmaal in de perimenopauze bent. Veranderende hormoonspiegels kunnen van invloed zijn op hoe gemakkelijk je in slaap valt en blijft. Werken aan de slaapkwaliteit komt je algehele gezondheid, maar vooral je afstemming van je honger- en verzadigingsgevoel ten goede. 

Stress – Stel je voor dat je naar de radio probeert te luisteren terwijl er een alarm afgaat? Uiteindelijk stop je gewoon met proberen naar de radio te luisteren, toch? Of je stemt pas af als je iets heel belangrijks hoort. Hetzelfde geldt voor ons lichaam: als er een alarm afgaat, zal het moeilijk zijn om de subtiele signalen van honger en verzadiging op te vangen. In plaats daarvan hoor je alleen wanneer je echt honger hebt of echt vol zit.

Intuïtief eten vereist geen perfectie, maar wel oefening!

Conclusie:

Intuïtief eten is een waardevolle benadering voor vrouwen tijdens de overgang. Door te luisteren naar het lichaam en zijn signalen, kunnen vrouwen een gezonde relatie met voeding en hun lichaam ontwikkelen, wat essentieel is voor hun algehele gezondheid en welzijn. 

Het is belangrijk om geduldig te zijn en te erkennen dat intuïtief eten een proces is dat tijd en oefening vereist. Eten is een integraal onderdeel van ons dagelijks leven, en het verdient het om met aandacht en zorg te worden benaderd, vooral tijdens de overgangsperiode.

Meer weten?

Wil je meer weten hoe je je voedingspatroon kunt aanpassen zonder te diëten. In mijn boek ‘Blij zonder ei – hoe ga je met meer energie door de overgang?’ vertel ik je er meer over. Bestel ‘Blij zonder ei’ via onderstaande button

Bestel