Ontdek! 8 Gewoontes om Vitaler en Gezond Ouder te worden

Geplaatst op 27-07-2023

Wil je langer leven en gezond ouder worden?Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Uit onderzoek blijkt dat als je 8 gezonde leefstijlkeuzes omarmt je langer kunt leven.

Gezond ouder worden door een gezonde leefstijl. Zoals deze 3 dames die op een bal balansoefeningen doen.

Wil je langer leven en gezond ouder worden? Rond ouder zijn er nogal wat negatieve overtuigingen. De ouderdom komt met gebreken. Oud en afgeschreven. In onze maatschappij ligt de nadruk op jong zijn en er goed uitzien. Wist je dat je er goed uit kunt zien als je ouder wordt. Met een gezonde leefstijl kun je zelfs jonger zijn dan je biologische leeftijd. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Uit onderzoek blijkt dat als je 8 gezonde leefstijlkeuzes omarmt je langer kunt leven. In deze blog neem ik je mee wat deze 8 gewoontes zijn om gezond ouder te worden. 

Gezond ouder worden

Ik snap dat dat je een druk leven hebt en dan heeft gezond ouder worden niet je prioriteit. Toch heeft het zin om aandacht te geven aan deze 8 leefstijlkeuzes. Bewust kiezen voor een gezondere leefstijl helpt je om gezond ouder te worden maar het helpt je ook om minder klachten van de overgang te ervaren. 

Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om te beginnen met een gezondere leefstijl. Zelfs als je begint op je 50e of 60e dan kun je nog de positieve effecten ervaren. 

Deze gewoontes zijn niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ze hebben ook een positieve invloed op je mentale welzijn. Een gezonde leefstijl is van onschatbare waarde voor je persoonlijke welzijn. Als jij je goed voelt dan heeft dat ook een positief effect op de mensen om je heen. 

De leefstijlkeuzes die je moet maken om gezond ouder te worden is geen ‘rocket science’.  Uit dit onderzoek komt niet iets naar voren wat je nog niet wist. Gezond eten, voldoende bewegen, je stress managen, goed slapen, je omringen met positieve mensen. Maar ook niet roken, geen drugs gebruiken en matig zijn met alcohol. De resultaten van deze observationele studie bevestigen dat je zelf veel kunt doen om langer te leven in een goede gezondheid. Let’s go!

Voed jezelf met gezonde voeding

Voeding is de brandstof voor je lichaam en speelt een belangrijke rol in hoe we ons voelen. Geniet van voedzame maaltijden boordevol verse groenten en fruit. Een gebalanceerd dieet is de sleutel tot een goede gezondheid. Kies voor volkoren granen, magere eiwitten en gezonde vetten en eet bij voorkeur plantaardig. Een evenwichtige voeding geeft je de energie die je nodig hebt om je vitaalste zelf te zijn.

Blijf in beweging

Een druk leven betekent niet dat je lichaamsbeweging moet opofferen. Integendeel, regelmatige lichaamsbeweging houd je energiek en sterk. Vind een activiteit die je leuk vindt, zoals wandelen, zwemmen, dansen of yoga, en maak beweging een onmisbaar onderdeel van je dagelijkse routine. Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest!

Omarm een stressvrij leven en leer je stress te managen

Stress is een onvermijdelijk onderdeel in ons drukke leven, maar het is belangrijk om manieren te vinden om ermee om te gaan. Beoefen ontspanningstechnieken zoals meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen om innerlijke rust te vinden. Een kalme geest zorgt voor een gezond lichaam en vermindert de kans op gezondheidsproblemen. En verhoogd dus je kans op gezond ouder worden.

Koester je nachtrust

Een goede nachtrust is van onschatbare waarde voor het herstel van je lichaam. Zorg voor een rustige slaapomgeving, beperk schermtijd en cafeïne 3 uur voor het slapengaan. Probeer elke nacht voldoende uren slaap te krijgen. Een uitgerust lichaam en een heldere geest helpen je om de uitdagingen van de dag beter aan te kunnen.

Zeg ‘nee’ tegen drugs 

Laat schadelijke stoffen achterwege en kies voor een gezond en puur leven. Vermijd overmatig alcoholgebruik en het gebruik van drugs. 

Zeg vaarwel tegen roken

Roken is schadelijk voor je gezondheid en stoppen met roken is een van de beste cadeaus die je jezelf kunt geven. Je longen zullen je dankbaar zijn, en je zult merken dat je ademhaling en energiepeil verbeteren. Neem de stap om te stoppen.

Beperk je alcoholinname

Genieten van een glas wijn of een cocktail kan heerlijk zijn, maar matiging is de sleutel. Overmatig alcoholgebruik heeft nadelige effecten op je gezondheid en welzijn. Het beste is om geen alcohol te drinken. Probeer alcohol los te koppelen van gezelligheid.

Omring jezelf met positieve mensen

Waardevolle vriendschappen en liefdevolle banden bevorderen je geluk en welzijn. Sociale interactie is essentieel voor een gezond en energiek leven. Zoek verbinding met mensen die je ondersteunen, inspireren en positieve energie brengen.

Als je deze acht leefstijlopties toepast heeft dat een domino-effect op gezond ouder worden. Maar ook door kleine veranderingen aan te brengen in je dagelijkse routine, kun je een gezondere toekomst opbouwen en energieker, vitaler door het leven gaan. Als het je nu nog niet lukt om deze 8 opties in je leven toe te passen begin dan met kleine stappen. 

Met kleine stappen maak je een groot verschil en je zult snel de vruchten plukken van je inspanningen. Klaar om te beginnen aan jouw reis naar gezond ouder worden en een langer en vitaler leven? 

De eerste stap is altijd de moeilijkste. Als je niet zo goed weet waar je moet beginnen. Maak dan een afspraak voor een Vitalteit Scan. In dit Gratis gesprek ontvang je 2 persoonlijke tips om betere leefstijl keuzes te maken. 

Bron: CNN, These 8 habits could add up to 24 years to your life, study says

Vitaliteit Scan