Gezonde leefstijl! Waar begin je?

Geplaatst op 16-12-2022

Een gezonde leefstijl. Waar begin je? Als je eerlijk bent naar jezelf weet je ook niet zo goed waar je moet beginnen. In dit blog geef ik je een aantal tips wat je kunt doen om stappen te zetten naar een gezonde leefstijl.

Gezonde leefstijl. 5 tips om te starten met een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl. Waar begin je? Als je eerlijk bent naar jezelf weet je ook niet zo goed waar je moet beginnen. Je hebt geen puf om te veranderen. Je ziet door de bomen het bos niet door alle tegenstrijdige informatie.

Tegelijkertijd weet je dat als je gezonder gaat leven je meer energie hebt, je fitter voelt en je productiever wordt. Je houdt meer tijd over. Voor jezelf, voor je gezin, kortom voor de dingen waar jij energie van krijgt. Zeg je, ja ik wil nu in actie komen.

Lees dan verder. In dit blog geef ik je een aantal tips wat je kunt doen om stappen te zetten naar een gezonde leefstijl. Je doel is natuurlijk een blijvende verandering. Het is niet nodig om het roer hiervoor volledig om te gooien.

Bepaal je doel

Ga bij jezelf na wat gezondheid en een gezonde leefstijl voor jou betekenen. Hoe ziet een gezond leven er voor jou uit?

  • Waar sta je nu?
  • Wat is je doel?
  • Wat wil je veranderen?
  • Wat gaat het je opleveren?

Bijvoorbeeld:

Je zit niet lekker in je vel omdat je vindt dat je tien kilo te zwaar bent. Door gezonder te eten wil je afvallen. Hierdoor verlies je gewicht. Doordat je gewicht verliest zit je lekkerder in je vel.  

Neem kleine stappen

Als je meerdere dingen wilt veranderen om een gezonde leefstijl te creëeren ga dan voor jezelf na wat je als eerste wilt veranderen. Waarschijnlijk is het iets waar je al langer mee worstelt maar heb je de drempel zo hoog gemaakt dat het moeilijk voor je is om de eerste stap te zetten.

De eerste stap is het begin. Begin met een babystap. Veel babystapjes maken een grote stap.  Als je eerste stap een gewoonte is geworden neem dan de volgende stap. Sommige stappen naar een gezonde leefstijl gaan sneller, anderen langzaam. Doe alles in je eigen tempo.

Stel, je wilt tien kilo afvallen. Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met suiker in je koffie of thee. Als je hieraan gewend bent kunt je een volgende stap nemen. Bijvoorbeeld op werkdagen geen snoep meer te eten. Als dat lukt stop je helemaal met snoepen. Daarna neem je weer een volgende stap.

Zorg dat je leefstijl veranderingen passen in je dagelijks leven

Houd het simpel, maak het niet te moeilijk. Door klein te beginnen is het gemakkelijker om te veranderen. Als een doel of verandering te moeilijk is maak hem dan gemakkelijker. Je kunt een groter doel opdelen in kleinere doelen. Hierdoor zal je motivatie om het doel te halen toenemen.

Neem weer even het voorbeeld afvallen. Je wilt tien kilo afvallen. Dat is een groot doel. Die tien kilo is er niet in één dag aangekomen en zal er ook niet in één dag afgaan. Dat kost tijd. Begin met het doel om een halve kilo af te vallen. Als dat is gelukt dan is je volgende doel om nog een halve kilo af te vallen. En zo ga je door tot je je doel hebt bereikt.

Zoek ondersteuning

Vertel aan zoveel mogelijk mensen dat je bezig bent met het creëren van een gezonde leefstijl . Zij kunnen je ondersteunen om je doel te bereiken. Vraag aan iemand in je omgeving om je actief te ondersteunen. Zij kan een stok achter de deur zijn en je te helpen als het even tegenzit.

Vier je succes

Wees mild voor jezelf. Gezonder leven is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Dat heeft tijd nodig. Gemiddeld kost een verandering van een gewoonte zestig dagen. De ene dag zal het beter gaan dan de andere dag. Dat is oké. Het is een pad met up en downs. Dat hoort erbij. Als het even tegenzit geef dan niet op maar kijk even terug op wat je al hebt bereikt. Vaak vergeten we het om successen te vieren omdat we zo gefocust zijn op het eindresultaat. Plan momenten in om je succes te vieren.

Bijvoorbeeld. Na elke nieuwe gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd boek je een massage of ga je naar te sauna.

Gezonde leefstijl, waar begin je?

  • Bepaal je doel – wat wil je bereiken?
  • Neem kleine stapjes
  • Zorg dat je veranderingen passen in je dagelijks leven – houd het simpel
  • Vind een buddy – zoek ondersteuning
  • Vier je succes

Wil je meer weten hoe een gezonde leefstijl jou gaat helpen om weer lekker in je vel te zitten?

In het boek ‘Blij zonder ei – Hoe ga je met meer energie door de overgang?’ vertel ik je er meer over. Het boek is te bestellen via https://blijzonderei.nl

Bestel 'Blij zonder ei' hier