Afvallen zonder dieet. Lees deze 5 tips.

Geplaatst op 13-12-2022

Afvallen zonder dieet. Er zijn veel algemene adviezen om af te vallen. Het is de kunst te onderzoeken wat bij jou past zonder diëten. In dit blog ontvang je 5 tips om af te vallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet. Gezonde voeding is de basis.

Afvallen zonder dieet, hoe doe je dat? Voor m’n 45e had ik geen problemen met m’n gewicht. Ik had altijd een stabiel gewicht. Veel hoefde ik er niet voor te doen om op gewicht te blijven. Door de hormoonschommelingen na m’n 45e ben ik in no-time 8 kilo aangekomen. Geen idee waar die kilo’s vandaan kwamen. Ik at hetzelfde.

Inmiddels weet ik dat als je ouder wordt je lichaam andere behoeften heeft. Er zijn veel algemene adviezen om af te vallen. Het is de kunst te onderzoeken wat bij jou past zonder dieet.

Diëten werken niet. Wist je dat 95% van de diëten mislukt. Waarom zou je daar je kostbare energie in stoppen. Het is mogelijk om zonder een dieet op een gewicht te komen dat bij jou past. Lees snel verder voor de 5 tips om af te vallen zonder dieet.

Tip 1: Eet 3 maaltijden per dag

Eet 3 maaltijden per dag. Vermijd tussendoortjes. De maaltijden die je eet moeten wel maaltijden zijn die je voeden. Dus volwaardige maaltijden die je verzadigen.

  • Eet veel vezels, groente, eiwit.
  • Eet weinig of geen suiker en drink geen suikerhoudende dranken.
  • Eet voornamelijk onbewerkte voedingsmiddelen en kook met verse producten.

Als je 3 maaltijden per dag eet geef je je lichaam tussen de maaltijden rust om je eten te verwerken. Als je dit een tijdje doet krijg je een beter gevoel wat je lichaam nodig heeft. Je hebt minder behoefte aan snacken en snoepen. Je houdt je suikerspiegel beter op peil. Dit heeft een positief effect op je humeur.

Tip 2: Blijf in beweging

Bewegen is goed voor je lichaam en geest. Door te blijven bewegen houd je je conditie op peil, heb je meer energie en slaap je beter. Je ervaart bovendien minder stress. Dit helpt ook weer om je gewicht op peil te houden.  Door te veel te bewegen en te sporten val je niet veel af. Je wordt wel strakker en je krijgt meer spieren.

Zorg elke dag voor minimaal een half uur beweging. Ga lekker naar buiten, ook als je geen zin hebt. In de natuur zijn zorgt ook weer voor ontspanning.

Tip 3: Met ontspanning afvallen

Je bent druk met van alles. Druk met je leven maar ook druk in je hoofd. Door alle drukte voel je je vaak opgejaagd en uitgeput. Soms zou je wel even niks willen. Stress is een aanslag op je energiereserves. Daarom is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en op tijd rust te nemen. Je krijgt weer energie door regelmatig voldoende rust en bovendien de juiste rust te nemen. 

Als je veel stress hebt heb je bovendien meer behoefte om te snaaien. Je hebt dan meestal zin in ongezond eten met veel vet, suiker of zout. Je gaat stress- of emotie eten om je weer goed te voelen. 

  • Neem af en toe een moment voor jezelf. Zoek voor jezelf uit waardoor jij het meeste ontspant, een boek lezen, massage, kopje thee.
  • Slaap voldoende
  • Doe ontspannings- of ademhalingsoefeningen
  • Blijf bewegen

Tip 4: Stop met je focus op afvallen

Bouw een gezonde relatie op met eten. Stop met het opleggen van regels voor jezelf. Als je een bepaald voedingsmiddel wat je heel lekker vindt niet ‘mag’ dan zul je er extra trek in hebben. Als je het dan toch eet je er misschien te veel van en voel je je schuldig. Als je vriendschap sluit met eten dan zijn er geen beperkingen.

Bijvoorbeeld, ik vind chocolade erg lekker. Als ik tegen mezelf zou zeggen dat ik geen chocolade meer mag eten dan zou ik er extra naar verlangen. M’n verlangen zou zo groot zijn dat ik een hele reep op zou eten terwijl een stukje ook voldoende was geweest. 

Tip 5: Selfcare

Je bent goed zoals je bent ook al vind je dat je moet afvallen. Begin met goed voor jezelf te zorgen.  

Wees lief voor jezelf. Maak voor jezelf een lijstje hoe jij goed voor jezelf kunt zorgen. Hierbij alvast wat inspiratie.

  • Ga naar buiten
  • Boek een massage
  • Ga naar de sauna
  • Spreek af met vriendinnen
  • Kook een lekkere maaltijd
  • Haal een paar keer diep adem en zeg tegen jezelf Hé, Hé
  • Dankbaarheidsdagboek
  • Luister naar je favoriete muziek
  • Schrijf je gedachten op

Deze 5 tips helpen je om naar een gewicht toe te werken dat bij jou past zonder te diëten.

  1. Eet 3 maaltijden per dag
  2. Blijf bewegen
  3. Ontspan
  4. Stop met focussen op gewichtsverlies
  5. Accepteer je lichaam. Je bent goed zoals je bent.

Meer weten?

In mijn boek ‘Blij zonder ei – Hoe ga je met meer energie door de overgang?’ vind je praktische tips en oefeningen om leefstijl die bij jou past te creëeren. Je bestelt het boek via https://blijzonderei.nl

Bestel 'Blij zonder ei'