Altijd moe? Dit doe je eraan

Geplaatst op 17-12-2022

Herken je jezelf niet meer. Waar is het deel van jezelf gebleven die alle ballen in de lucht kon houden. Je voelt je moe en uitgeput.

Altijd moe? Deze opgestapelde stenen beelden rust uit.

Het lijkt alsof je je batterij niet meer genoeg kunt opladen. Je bent eigenlijk altijd moe. Hoe fijn zou het zijn als je niet meer moe bent en genoeg energie overhoudt voor de dingen die voor jou echt belangrijk zijn. Als je dit herkent lees dan verder.

Als je moe bent en je energie constant weglekt is het belangrijk om voor jezelf te gaan onderzoeken waar je moe van bent en of je voldoende rust neemt. Daarbij is het ook belangrijk om de juiste rust te nemen als onderdeel van een gezonde leefstijl. Er zijn namelijk verschillende vormen rust.

“Rust is volgens Van Dale: “De toestand die intreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanning”.”

Fysieke rust

Fysieke rust is je lichaam tot rust brengen. Je hebt actieve rust en passieve rust.

Slaap is een vorm van passieve fysieke rust. Voldoende aandacht geven aan slaap is belangrijk. Slaapproblemen leiden tot stress. Dat maakt je ontzettend moe waardoor je concentratie slechter wordt maar het zorgt ook voor een korter lontje. Maak van je slaap een prioriteit. Zorg in ieder geval voor een vast slaap- en waakritme (sta op dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed, ook in het weekeinde).

Bij actieve fysieke rust komt je lichaam in actie zonder dat het echt vermoeiend is.

Wandelen in de natuur, yoga, Tai Chi, stretchoefeningen zijn vormen van actieve rust.

Mentale rust

Tegenwoordig zijn we vaker overprikkeld door bijvoorbeeld internet en social media. Daardoor zijn we druk in ons hoofd. Je staat dan als het ware altijd ‘aan’. Alle informatie die we ontvangen, moeten we ook verwerken. Dit kost energie maar je geest heeft ook rust nodig om weer in balans te komen.

  • Wees je bewust van je gedachten en zorg dat je regelmatig je uitschakelt.
  • Neem elke 2 uur een korte pauze.
  • Kijk regelmatig even naar buiten.
  • Schrijf je gedachten op

Sensorische Rust

Je zintuigen (zoals oren, ogen, neus) krijgen veel prikkels te verwerken door het licht van beeldschermen, je telefoon, achtergrondgeluiden. Want we horen, zien, voelen, ruiken en proeven de hele dag van alles. Je zintuigen krijgen veel prikkels, en hebben dus ook rust nodig. Dit noemen we sensorische rust.

  • Zorg regelmatig voor stilte.
  • Leg je telefoon weg.
  • Sluit af en toe je ogen. Het sluiten van je ogen verbetert de kwaliteit van rust. 

Creatieve Rust

De wereld is in korte tijd complexer geworden. We moeten meer informatie verwerken. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Als je je moe voelt of druk bent in je hoofd is het lastiger om creatief te zijn.

Zorg dat je regelmatig nieuwe inspiratie zoekt. Voor de één is dit het kijken naar kunst voor de ander is het luisteren naar muziek of in de natuur zijn.

Emotionele rust

Mensen vragen constant om je aandacht. Je zorgt waarschijnlijk beter voor anderen dan voor jezelf.  Alleen als je goed voor jezelf zorgt kun je ook goed voor anderen zorgen.

  • Durf jezelf te uiten
  • Geef je grenzen
  • Zeg vaker ‘Nee’
  • Neem regelmatig een massage
  • Ga naar de sauna

Sociale Rust

Sociale rust hangt samen met emotionele rust. Omring je met positieve mensen en mensen die je ondersteunen. Laat relaties met negatieve mensen los. Dit gaat ten koste van je energie.

  • Zorg voor relaties die je energie geven.
  • Kies voor sociale activiteiten die dat ook doen.
  • Zorg voor voldoende tijd voor jezelf, me-time.

Spirituele Rust

Spirituele rust gaat over zingeving. Wat is jouw doel? Jouw pad? Bewandel jij je eigen pad of toch dat van anderen.

De periode na je 40e betekent dat je overgaat naar een nieuwe levensfase.

Het is een fase waarin je jezelf vragen stelt. Wat wil ik nog?

Vaak leven we vanuit ons hoofd en niet vanuit ons gevoel. Maak weer verbinding met jezelf. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen je om te ontspannen en om nieuwe inzichten te geven.

Elke mens is uniek. Jij bent uniek. Onderzoek aan welke vorm van rust jij nu de meeste behoefte aan hebt. Dit kan elke dag anders zijn. Als je dit voor jezelf weet dan voel je je minder moe en gaat de energie weer stromen.

Welke vorm van rust heb jij nodig?

  • Fysieke rust – je lichaam tot rust brengen
  • Mentale rust – je geest tot rust brengen
  • Sensorische rust – je zintuigen tot rust brengen
  • Creatieve rust –  inspireer jezelf via kunst of muziek
  • Emotionele rust – geeft je emoties rust. Je bent niet je emoties
  • Sociale rust – zorg voor positiviteit
  • Spirituele rust – weet wat jouw pad is en waarom je doet wat je doet

Wil je nog meer tips om lekker in je vel te zitten? Download dan het gratis e-book ‘5-stappenplan Boost je energie’.

Download E-book