De overgang: een nieuw hoofdstuk in je leven. 5 tips om je voor te bereiden.

Geplaatst op 06-03-2024

De overgang is niet het einde maar een nieuw begin

Menopause, wekker. De overgang: een nieuw hoofdstuk

Iedere vrouw gaat door de overgang. Het is een natuurlijke fase. Maar het is ook een roerige periode, waarin je lichaam op zoek is naar een nieuwe balans. Je hormonen gaan schommelen en je lichaam bereidt zich voor op je laatste ei. Dit heeft een effect op je hele lichaam: zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel. 

De menopauze kan eng lijken. Veel van wat je in de media hoort en leest, doet je geloven dat het een fase in het leven is die je heel hard moeten proberen te vermijden. Geregeld wordt er bij gesprekken over de overgang gefocust op de klachten, maar er zijn ook voordelen aan de overgang, zoals het niet meer menstrueren en meer ruimte om jezelf te ontwikkelen. 

Niet vermijden wel voorbereiden

Maar de overgang is een feit van het leven voor iedereen die geboren is met eierstokken. Je kunt het niet vermijden, maar je kunt je er wel op voorbereiden.

Het is belangrijk op te merken dat de symptomen voor iedere vrouw anders zijn. Ze kunnen mild of ernstig zijn. Symptomen worden klachten als je er last van hebt: 

  • Zo’n 20% van de vrouwen ervaart geen overgangsklachten. 
  • Zo’n 80% van de vrouwen heeft overgangsklachten. 
  • Zo’n 30% van de vrouwen heeft klachten die het dagelijks leven belemmeren. 

Als je bij de 20% hoort die zonder ongemak door overgang navigeert dan heb je geluk. Behoor je tot de overige 80% die minstens één verontrustend symptoom hebben wat je dagelijks leven belemmert dan is het belangrijk om jezelf de mogelijkheid te geven hoe je daarmee omgaat zonder in de slachtofferrol te stappen. 

De overgang leert je veel over jezelf

Deze levensfase dwingt je om veel van de lessen die je over jezelf en je gedrag zowel thuis als op het werk hebben geleerd opnieuw te bekijken. Je zult zowel kwetsbaar moeten zijn als gefocust op het gewenste resultaat, terwijl je om hulp en ondersteuning vraagt. 

Een enquête onder vrouwen in Engeland (Tariq et al. (2023)) laat zien dat de meeste vrouwen weinig kennis hebben van de overgang. Ze hebben er daardoor ook een negatieve houding tegenover. Door het gebrek aan kennis zijn vrouwen onvoldoende voorbereid om met de veranderingen in de overgang te kunnen omgaan. Daardoor voelt de overgang als iets wat hen overkomt. 

Bovendien hebben de meeste artsen nog te weinig kennis. Ze herkennen symptomen van de overgang vaak onvoldoende of (te) laat. Met als gevolg dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld. Zo wordt bijvoorbeeld de diagnose burn-out vaak gesteld, terwijl de onderliggende oorzaak de overgang is. Een verkeerde diagnose betekent dat je niet de juiste zorg krijgt en dit heeft een negatief effect op je welzijn en kwaliteit van leven. 

Als je niet weet welke symptomen bij de overgang horen, leidt het gebrek aan kennis ertoe dat je langer blijft aanrommelen dan nodig is. Omdat je niet weet wat er met je aan de hand is, praat je er ook minder makkelijk over. Te veel mensen besteden maanden, zo niet jaren aan het proberen te begrijpen wat er gebeurt, en bezoeken hun arts met individuele symptomen. Je moet jezelf leren wat de overgang is en welke invloed dit op je heeft. De basis voor het gesprek aangaan over de overgang is meer kennis opdoen. 

Al kan het gesprek aangaan rond de overgang zoals gezegd een uitdaging zijn, op tijd ondersteuning zoeken helpt je om met meer energie door de overgang te gaan. Jij bent degene die voelt wat er in je lichaam gebeurt. 

De mensen om je heen hebben namelijk geen idee wat er door je heen gaat. Ze begrijpen niet automatisch waarom je het ene moment vrolijk bent en dat dit binnen enkele seconden kan omslaan in een woede-uitbarsting. 

Als je open bent over wat er in je omgaat, creëer je meer begrip voor je situatie. Daarom is het is ook aan jou om steun te zoeken als je overgangsklachten je leven op de een of andere manier belemmeren. Je zult er vol vertrouwen over moeten praten ook als je je ongemakkelijk voelt en soms in verlegenheid wordt gebracht.

5 tips

Wees eerlijk: Je denkt er misschien liever niet over na dat je symptomen je beïnvloeden op de manier waarop ze dat doen. Je ervoor verbergen helpt niemand, en zeker jezelf niet. Als je het moeilijk hebt, zie de situatie onder ogen en zoek de steun die je nodig hebt.

Vraag om steun: Of dit nu op het werk of thuis is, het heeft geen zin om door te gaan en jezelf uit te putten. Werkgevers komen tot de conclusie dat ze proactief moeten zijn, anders raken ze waardevolle, deskundige mensen kwijt. Partners willen helpen, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Het is aan jou om te zeggen wat je nodig hebt en wanneer.

Praat met vertrouwen: Als je over de overgang praat, wees je er dan van bewust zijn dat jij bepaalt hoe anderen over je denken en praten. Dit is vooral belangrijk op je werk. Wees eerlijk, vooral als je overgangsklachten van invloed heeft op je werk. Vergeet niet dat je een rolmodel bent voor anderen.

Zorg voor je relaties: Dit is van cruciaal belang, maar toch wordt het maar al te vaak vergeten. De overgang heeft invloed op relaties thuis en op het werk. Het is belangrijk om te investeren in het met elkaar in verbinding te blijven en te blijven praten over hoe jij je voelt en wat je nodig hebt.

Blijf focussen op je ambities: De overgang doet niets af aan je ambities, een gebrek aan ondersteuning wel. Naarmate je deze levensfase doorloopt, word je meer gefocust en kunnen je je doelen nog steeds bereiken. Je moet ze regelmatig opnieuw bekijken en aanpassen aan je situatie.

Het belangrijkste om te onthouden is dat deze fase niet het einde is, maar een begin. Het is een kans om de tweede fase van je vrouwelijkheid in een richting te sturen die jouw ten goede komt. 

Tijdens de overgang zal je dingen die niet langer belangrijk voor je zijn loslaten. Je wordt krachtiger, zichtbaarder, gefocuster en gedrevener.

Als we in deze termen over de (post)menopauze nadenken, is het niet langer beangstigend, maar begint het een voordeel te worden.

In mijn boek ‘Blij zonder ei, hoe je met meer energie door de overgang gaat?’ vind je nog meer informatie om je voor te bereiden op de menopauze.

Bestel Blij zonder ei