Meer Veerkracht in 6 stappen

Geplaatst op 21-09-2023

Tijdens de overgang kan je veerkracht behoorlijk op de proef gesteld worden. Maar met de juiste mindset en strategie ontwikkel je veerkracht om jezelf weer te herkennen en te accepteren.

Veerkracht kan tijdens de overgang onder druk staan. Maar met de juiste mindset kun je veerkracht trainen.

De overgang, gaat gepaard met lichamelijke en emotionele veranderingen. Dit kan een uitdagende periode zijn. Maar met de juiste mindset en strategie ontwikkel je veerkracht om jezelf weer te herkennen en te accepteren. Dit artikel bevat zes stappen die je helpen om meer veerkracht te ontwikkelen.

Wat is veerkracht? 

Veerkracht wordt door psychologen vaak vertaald de mate waarin je je aanpast als je geconfronteerd wordt met stress, emotionele gebeurtenissen en tegenslagen. Tijdens de overgang kan je veerkracht behoorlijk op de proef gesteld worden. 

De overgang is een levensfase die heel roerig is. Hormonale veranderingen die ervoor zorgen dat je jezelf niet meer herkent en je veel minder energie hebt. Naast je hormonen is het ook nog druk met je werk, je gezin, je sociale leven en ouders die meer hulp nodig hebben. Alles bij elkaar legt dit een enorme druk op je veerkracht. Het goede nieuws is dat je vaak tot meer in staat bent dan je denkt. Door je bewust te worden wat er in je lichaam gebeurt en hoe je bewuste keuzes kunt maken kun je je veerkracht verhogen. De volgende 6 stappen kunnen je hierbij helpen. 

6 stappen naar meer veerkracht

Stap 1: Zelfbewustzijn en Acceptatie

De eerste stap naar meer veerkracht begint met zelfbewustzijn en acceptatie. Dit is het moment om te erkennen dat de overgang een natuurlijk onderdeel is van het leven en dat veranderingen in je lichaam onvermijdelijk zijn. Sta jezelf toe om je gevoelens en emoties te ervaren en accepteer dat het oké is om uitdagingen te hebben.

Stap 2: Kennis vergroten

Kennis kan angst verminderen en je helpen om jezelf beter te begrijpen. Leer meer over de veranderingen die in je lichaam plaatsvinden en wat je kunt verwachten. Met kennis komt geruststelling, en je zult je sterker voelen omdat je beter begrijpt wat er met je gebeurt. 

In de Facebookgroep Energiek door de Overgang deel ik dagelijks tips en tricks om je energieker te voelen. 

Stap 3: Zelfzorg Prioriteit Geven

Goed voor jezelf zorgen is essentieel. Gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging, voldoende slaap en vooral ook voldoende ontspanning zijn allemaal onderdelen van goede zelfzorg. 

Door goed voor jezelf te zorgen, kun je de symptomen van de overgang beter beheersen en je algemene welzijn verbeteren.

Stap 4: Emotionele Veerkracht Ontwikkelen

Emotionele veerkracht is cruciaal. Angst is een onderschat symptoom van de overgang. Veel vrouwen worden erdoor verrast en overweldigd. Dit komt omdat het vaak voorkomt tijdens de eerste jaren van de overgang als vrouwen nog niet weten dat ze in de overgang zijn. 

Door de hormonale schommelingen ervaren veel vrouwen een plotseling verlies aan zelfvertrouwen of een gevoel van angst, zelfs als dit voorheen nooit een probleem is geweest.

Leer om te gaan met stemmingswisselingen en emotionele ups en downs. Dit kan variëren van het praten met vrienden en familie tot het beoefenen van mindfulness en ontspanningstechnieken.

Stap 5: Steun Zoeken voor meer veerkracht

Zorg dat je een sterk sociaal netwerk om je heen hebt. Zodat je ondersteuning kunt zoeken bij vrienden, familie, of met andere vrouwen die dezelfde fase doormaken. Het delen van ervaringen en gevoelens kan troostend en versterkend zijn.

Stap 6: Flexibiliteit en Positieve Mindset

Ten slotte, blijf flexibel en behoud een positieve mindset. Positiviteit is een van de vijf energiebronnen waar in principe iedereen over beschikt. Het staat voor emoties die je een plezierig gevoel geven en die je gelukkig maken. 

Dit betekent niet dat er geen ruimte is voor negatieve gevoelens. Het is net als met donker en licht. Er is geen licht zonder donker. Het is niet de bedoeling dat je geforceerd positief bent. Geef negatieve gevoelens een plek en probeer je te richten op het positieve. 

Sta open voor verandering en zie de overgang als een kans voor persoonlijke groei en nieuwe mogelijkheden. Richt je op wat je wel kunt doen en laat los wat buiten je controle ligt. Dit maakt je veerkrachtiger en energieker. 

Met deze zes stappen kun je veerkracht opbouwen tijdens de overgang. Het is belangrijk om te onthouden dat veerkracht een persoonlijke reis is, en iedereen zal zijn eigen manier vinden om met deze levensfase om te gaan. Met geduld en zelfzorg kun je deze overgangsfase met gratie en veerkracht navigeren. Onthoud dat je niet alleen bent, en er is altijd ondersteuning beschikbaar om je te helpen tijdens deze reis van verandering.

Als je ondersteuning kunt gebruiken plan klik HIER en plan een gratis kennismakingsgesprek met mij in. Dan bespreken we de mogelijkheden voor jou. 

Kennismaken