Manage je energie, niet je tijd: Tips voor een productiever en evenwichtiger leven

Geplaatst op 03-05-2024

Manage je energie niet je tijd voor een evenwichtiger leven

Manage je energie niet je tijd

Manage je energie. Herken je het gevoel dat je altijd tijd te kort hebt? Dat je constant achter de feiten aanrent en daardoor energie verliest? 

Vroeger had je een gestructureerd dagritme. Je had het druk met de ‘dagelijkse sleur’ (opgroeiende kinderen, sport, werk, sociale afspraken). Je dagritme is inmiddels veranderd en de overgang is je leven binnengekomen. Een nieuw ritme vinden is een uitdaging en het lukt je nog niet wat om iets te vinden wat voor je werkt. 

We zijn gewend om onze tijd te managen maar als je leert om je energie te managen leef je veel meer in flow en ervaar je meer balans. Ook als je in de overgang bent. In dit blog vertel ik je er meer over. 

Wat is energie? 

Energie is het vermogen om iets te laten werken. Elke activiteit kost energie. Je lichaam heeft elke dag energie nodig om goed te kunnen functioneren. Voldoende energie hebben is essentieel voor je vitaliteit, je levenskracht. 

Energie komt in verschillende vormen:

  • Lichamelijke energie: De brandstof voor je lichaam, cruciaal voor je dagelijkse activiteiten.
  • Emotionele energie: De drijvende kracht achter je gevoelens en reacties op de wereld.
  • Mentale energie: De kracht die je nodig hebt voor focus, creativiteit en besluitvorming.
  • Spirituele energie: Je innerlijke kompas die je leidt naar je doel en betekenis in het leven.

Als je energie vergelijkt met een batterij, dan is het zaak om deze goed opgeladen en in balans te houden. Een disbalans kan leiden tot problemen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je veel mentale energie verspilt aan zorgen maken, dat kost je emotionele energie en kan leiden tot minder lichamelijke energie. Als je batterij onvoldoende oplaadt dan heb je een chronisch energietekort en snak je letterlijk naar meer energie. 

Als je weinig energie hebt, voel je je futloos, moe, je hebt nergens zin in. Je komt langzaam vooruit. Alles is je te veel. Je energie lekt weg, maar je hebt geen idee waarheen. Met als gevolg dat je makkelijker leefstijlkeuzes maar die je light negatief beïnvloeden.

Bijvoorbeeld

  • Meer snaaien
  • Minder bewegen
  • Veel scrollen op social media
  • Minder ontspanning zoeken
  • Blijven hangen in negativiteit

Als je goed in je vel zit, heb je meer energie, Alles voelt lichter, makkelijker. Dan is het makkelijker om positieve keuzes te maken voor je gezondheid. Meer energie geeft je meer tijd en ruimt om beter voor jezelf en anderen te zorgen. 

“Alles is energie”

Wat betekent “Manage je energie, niet je tijd”?

Doordat je lichaam verandert, heeft het meer tijd nodig om te herstellen. Je batterij heeft meer tijd nodig om op te laden. Als je ouder wordt, heeft je lichaam sowieso meer tijd nodig om te herstellen. 

In het boek Altijd scherp heeft Tony Schwartz het voer het managen van je energie en niet je tijd. Dit betekent dat je je dat beter kunt indelen op basis van je energieniveau en niet op basis van tijd.

Zet je energie dus in op het juiste moment van de dag. Je hebt namelijk niet altijd dezelfde energie nodig. Door je energie te managen en niet je tijd krijg je meer energie op je rekening. Laten we het even hebben over jouw persoonlijke energierekening. Ja, je hebt er een, net als bij gas en elektriciteit. 

Om je energierekening op peil te houden is het belangrijk om je energiebronnen op het juiste moment van de dag te gebruiken. 

Over het algemeen heb je ’s ochtends de meeste energie en de meeste focus. De ochtend is daarom heel geschikt om activiteiten aan te pakken waarvoor je veel moet nadenken. 

Je creativiteit is in de ochtend meestal niet hoog, maar ’s middags wel. Dan heb je weer mindere energie en vaak ook minder focus. Voor creativiteit heb je minder focus nodig. De kunst is om je dag steeds meer op basis van je energieniveau in te delen, en zo je energiereserves op tijd weer aan te vullen.

Bovendien is het als vrouw belangrijk om rekening te houden met je hormoonschommelingen. De periode van de maand, vooral de tweede helft, kan een enorme impact hebben op je energieniveau. Energiedips kunnen je dagelijkse leven flink beïnvloeden

Door elke dag optimaal gebruik te maken van je energie, kost het je minder moeite om je batterij op te laden. Dan hoef je niet van weekend naar weekend of van vakantie naar vakantie te leven. 

Als je altijd op basis van tijd je dag hebt ingedeeld, dan duurt het een tijdje voordat het in je systeem zit om dit op basis van je energie te doen. Omdat je lichaam tijdens de overgang verandert, moet je misschien een nieuwe manier vinden om met je energie om te gaan dan vóór de overgang. 

Bouw aan een slimme energierekening 

Leer jezelf aan om:

  • Mee te bewegen met je energieniveau
  • De signalen van je lichaam te herkennen en te respecteren
  • Duurzame gewoonten te ontwikkelen

Vul je energiereserves op tijd aan, zodat je vaker een volle batterij hebt en je batterij minder snel leegloopt. Dit geeft je meer energie en ruimt om de beste versie van jezelf te zijn.

Voorbeelden van energiegevers:

  • Gezond eten 
  • Voldoende sporten en bewegen
  • Elke dag even naar buiten gaan
  • Je grenzen aangeven
  • Niet overal ‘ja’ op zeggen
  • Je telefoon regelmatig wegleggen
  • Investeren in voldoende slaap en rust
  • Positief zijn 

Dus stel jezelf deze vraag: verbruik je momenteel meer energie dan je kunt aanvullen?

Als je ‘ja’ hebt geantwoord, dan is het tijd om te onderzoeken waar jouw energie weglekt en hoe je het evenwicht kunt herstellen. 

Maak een lijstje van activiteiten die je energie kosten en van activiteiten die je energie geven. Reflecteer op jouw dagelijkse gewoonten en ontdek waar je energie weglekt en waar je energiereserves opbouwt.

  • Bedenk welke energienemers je anders gaat aanpakken
  • Bedenk welke energiegevers je gaat opnemen in je dagelijkse routine

Jouw energie, jouw leven

Ben je het zat om ‘s avonds uitgeput op de bank te ploffen? Veel mensen ervaren dit gebrek aan energie en hebben behoefte aan meer energie.

Energietekort, een term die steeds vaker valt, kan leiden tot een gebrek aan daadkracht. Maar dit hoeft niet jouw verhaal te zijn. De sleutel ligt in het slim omgaan met jouw energie.

Het begint met je bewust te zijn van jouw energiebronnen en deze op het juiste moment in te zetten. Luister naar je lichaam, stem je dag af op je energieniveau. 

Tips voor meer energie

  • Gezond eten: Voed je lichaam met brandstof van topkwaliteit. Eet gedurende de dag drie voedzame maaltijden die je een voldaan gevoel geven. Dan heeft je lichaam geen behoefte aan tussendoortjes. Hierdoor gaat je lichaam slimmer om met energie.  
  • Voldoende beweging: Laat die spieren werken en je bloed stromen. Ga tijdens de af en toe naar buiten voor een korte wandeling. De lunchpauze is hiervoor een goed moment. 
  • De natuur in: Een wandeling in de buitenlucht kan wonderen verrichten. Begin je dag met een ochtendwandeling en geniet van het daglicht dat je nieuwe energie geeft. Met een ochtendwandeling voor het ontbijt zet je ook je lichaam meteen ‘aan’.
  • Grenzen stellen: Leer ‘nee’ zeggen en bewaak je kostbare tijd.
  • Digitale detox: Leg die telefoon eens weg en geef je brein een pauze.
  • Rust en slaap: Neem de tijd om te rusten en laad jezelf op. Je lichaam geeft vanzelf signalen wanneer het tijd is om rust te nemen.

“Energy flows where attention goes”

En tot slot, onthoud dat jouw energie jouw leven bepaalt. Waar je je aandacht op richt, bepaalt waar je energie naartoe stroomt. Dus, richt je aandacht op wat je inspireert, wat je gelukkig maakt en wat je energie geeft. Zo haal je meer energie uit je dag voor jezelf, je bedrijf en de mensen om je heen. 

Blij zonder ei – Hoe ga je met meer energie door de overgang?

In mijn boek ‘Blij zonder ei – Hoe ga je met meer energie door de overgang? vertel ik je er meer over. Bestel het boek via onderstaande button. 

Bestel